Middengeleider
Van "Studiefase Herinrichting Apeldoornseweg"
Ga naar het project

Uit het beleid van onze gemeente maak ik op, dat ze inzet op een natuurlijk veilig gedrag door de gebruikers van de openbare ruimte. Ofwel; de inrichting van de weg dient zo te zijn dat de gebruiker straks 50 km/u gaat rijden, zonder dat er handhaving plaats gaat vinden. Er dient derhalve nogal wat te veranderen aan het huidige (racebaan) ontwerp. Om zowel de optische breedte als de mogelijkheid tot inhalen weg te nemen zou ik willen pleiten voor een middengeleider, welke op regelmatige plaatsen onderbroken is om het voor aanwonenden mogelijk te maken het huis te bereiken uit beide richtingen. Dat een middengeleider niet lelijk behoeft te zijn bewijst o.a. De gemeente Wassenaar (zie afbeelding). Snelheidsdrempels zijn in mijn ervaring slecht voor het milieu (remmen…. en weer gas), en doen niet veel tegen de hoge snelheden op de totale weglengte.
